lørdag den 28. september 2013

Uganda vs Tanzania

Inden vi overhovedet begav os af sted til Uganda, fik vi at vide, at vi ville få besøg af Tuja og Poul fra Afrika In Touch i september. Det var utrolig dejligt at få besøg fra Danmark efter en måned i det solrige Afrika, og endnu dejligere var det, at blive overrasket med en tur til Tanzania – Efter Tuja og Paul havde besøgt os i Uganda, skulle de videre til Tanzania i nogle dage, og Afrika In Touch synes at vi fem skulle have muligheden for at opleve en anden del af Afrika, hvilket resulterede i at vi fik fire dage i Tanzania.
Kl. 10:00 om morgenen kørte Pontiano os til grænsen, hvor vi blev hentet af Tujas gamle ven Josephat, fra hendes fire års lange ophold i Tanzania. Josephat er gift med en dansker og bor også i Danmark i Tønder – det er uvurderligt når en afrikaner siger ’Det i orden’ med sønderjysk accent.
Efter vi havde fået visum osv. På plads, gik turen til Bukoba, som ligger omkring halv anden times kørsel fra grænsen. Modsat Uganda har Tanzania store vider med den smukkeste natur – Ugandas natur og også ubeskrivelig smuk, men Uganda har knap så meget urørt natur, der ligger mange huse og lignende spredt rundt omkring.

Efter en hurtig rundvisning i Bukoba og en god frokost, blev vi kørt til ELCT Bukoba Hotel, som er ejet af den lutherske kirke i Tanzania. Varmt vand og himmelseng, mere kan man ikke forlange. Til aftensmad var vi blevet inviteret på middag hos Anne-Marie. Anne-Marie har boet i Tanzania siden hun var 29 år og hun er i dag 75. Som 29-årig blev hun udsendt som missionær, og siden da har hun ikke været i stand til at slippe det skønne Tanzania. Vi var ikke de eneste gæster i Anne-Maries hus. Vi mødte bandt andet en pastor og hans kone, Josephat, som tidligere havde guidet os rundt i byen, og til med også Josephats far som er tidligere biskop for hele Tanzania – en højt respekteret mand. I bandt disse gæster var Line og Anders, som er provstivolontører udsendt af Danmission. Disse to unge mennesker skal arbejde på et børnehjem og stå for søndagsskolen, som er knyttet til børnehjemmet. En anden gæst var søster Sarah-Pia. Hun har arbejdet meget sammen med Tuja, dengang hun boede i Tanzania. Søster Sarah-Pia hjalp Tuja med søndagsskolen dengang. Tuja havde for talt os at hun sikkert ville servere flødekartofler for os, da vi jo er fra Danmark, og rigtig nok havde hun disket op med alverdens lækkerier.

Efter en dejlig nattesøvn begyndte dagen kl. 7:00, da søndagen stod på kirke fra kl. 7:30. den lutherske krike i Tanzania minder en hel del om den danske kirke, hvilket gjorde at jeg havde meget svært ved at holde mine øjne åbne, blandt andet også fordi gudstjenesten foregik på swahili. Efter den første gudstjeneste skulle vil skynde os videre til en anden. Søster Sarah-Pia havde nemlig aftnen før inviteret os med til at se hvordan søndagsskolen i Tanzania fungere, da vi står for søndagsskolen i Kamuzinda.
De to søndagsskoler er meget forskellige. I kamuzinda er børnene meget generte og forløbet er meget skoleagtigt, i forhold til Tanzania, børnene er meget højtråbende og aktive – de både synger og danser, og arbejder med bibelske spørgsmål.

Om aftenen havde søster Sarah-Pia inviteret os på aftensmad hjemme hos hende selv. Inden vi tog af sted var vi i tvivl om vi nu også havde nok tøj på, da det havde været en smule køligt i løbet af dagen, men det havde vi nu ikke behøvet at bekymre os om!
Da vi ankom, var søster Sarah-Pias have fyldt med børn og voksne, og ude i siden var der et ”band” – en mand med en tromme og to med hjemmelande instrumenter. Vi blev budt velkommen og blev fortalt at søster Sarah-Pia havde valgt at holde en lille fest for os, og når afrikanere fester så danser de, både børn og voksne. Selvfølgelig skulle vi også deltage, og jeg tror de var ret lige glade med hvor dum jeg end så ud, de synes bare at det var fedt at vi deltog i deres tradition.

Efter sang og dans, var det tid til noget mere seriøst. Vi blev vidst indenfor, hvor vi afholdte et møde omkring nogle workshops, som søster Sarah-Pia skal afholde på Cornerstone og Pastor Fred. Derefter fik vi rigtig afrikansk mad, som bestod af Matoke, bønner, ris, oksekød, nudler og vandmelon til dessert – virkelig god mad!

Dagen efter blev vi vidst rundt på Mushemba foundation. Mushemba foundation har blandt andet en skol, og de har en del projekter i gang. Vi var ude at besøge denne skole, og jeg må sige at den minder en hel del om en dansk skole. De har rigtige borde, og rigtig tavle og en legeplads. Mushemba foundation har nogle sponserbørn, og vi var ude at besøge to af disse familier. Den ene familie bestod af en enlig mor og fem børn. Hendes første mand døde, og dermed afskar al familie hende, og hun stod pludselig uden tag over hovedet. Anden gang endte manden desværre også med gå bort, og denne gang endte det med at både hun og hendes yngste søn fik HIV.
Den anden familie bestod af en storesøster på 22 som selv har et barn og hendes tre yngre søskende. Deres forældre er begge døde, og som den 22-årig har hun nu ansvaret for fire børn. Man kommer nemt til at sætte tingene i perspektiv når man lægger øre til sådanne historier.

Der er rigtig mange gode udsigter i Tanzania, men selvom at Tanzania er et ubeskriveligt smukt land, så føles Uganda mere som hjem, og vi var alle sammen glade for at være tilbage i dejlige Kamuzinda + Uganda bliver jo ikke kaldt for Afrikas perle for ingenting!

(Billeder kommer senere, hvis internettet tillader det)